بلاک‌چین در صنعت بیمه

//بلاک‌چین در صنعت بیمه

بلاک‌چین در صنعت بیمه

در حال حاضر واژه بلاک‌چین کلمه‌ای است که در کنار هوش مصنوعی و زبان ماشین و فضای مجازی زیاد شنیده می‌شود. این اصطلاح با بیت‌کوین و کرپتوکارنسی نیز همراه است، و باید اعتراف کرد که این فناوری انقلاب عظیمی در کل صنایع از جمله بیمه ایجاد کرده‌است. اما واقعا مفهوم بلاک‌چین چیست و به‌ طور عملی چه کاربردی در صنعت بیمه دارد.
بلاک‌چین یک تکنولوژی توزیع شده است،در حقیقت مکانی در دنیای وب است که اطلاعاتی از افرادی که در یک گروه هستند را در پرونده هایی از آن‌ها نگهداری می‌کند، اما این اطلاعات در یک مکان واحد وجود ندارند و اشخاص از اقصی نقاط مختلف جهان بدون وجود هیچ سوابقی به معامله و کار با هم می‌پردازند . اطلاعات ذخیره شده در بلاک چین، مجموعه‌ای دیجیتال از سوابق، غیر متمرکز است، که توسط هیچ شخص یا سازمانی نگهداری نمی‌شود. و این موضوع دارای مزایای قابل توجهی است. در این باره «تینگ» می‌گوید: همگی ما وقتی در یک سازمان فعالیت می‌کنیم، اهمیت نگهداری اطلاعات را می‌دانیم و گاهی اوقات تجربه از دست رفتن اطلاعات یا هک شدن و یا دستکاری اطلاعات را داشتیم.
بلاک چین یک رکورد ایجاد می‌کند که همه افراد گروه همکار، موافق نشان داده شدن آن به دیگران هستند، و اطلاعات آن بر مبنای واقعیت است. و این موضوع حقیقتی است که چون اطلاعات در دیتابیس شخصی یا سازمانی ذخیره نمی‌شود، تحت تاثیر حملات هکرها قرار نمی‌گیرد. و اطلاعات در یک مکان امن دیجیتالی نگهداری می‌شوند.
در صنعت بیمه، داشتن یک مدرک درست کامل دیجیتالی از هر موردی که نیاز است، می‌تواند صحت اطلاعات وارد شده را برای ما گارانتی کند و مشکلات ما را در این زمینه نشان دهد، و حداقل اشتباه و یا تقلب در حفظ و نگهداری اطلاعات را برای ما به هدیه بیاورد. در جایی «تینگ» میگوید: همه روی این موضوع که تکیه بر یک مکان امن دیجیتالی که بسیاری از مسائل را حل می‌کند، اتفاق نظر دارند. در حقیقت در بلاک‌چین احزابی شکل می‌گیرند که اصلی ترین ادعایشان موافقت طرفین برای اشتراک‌گذاری اطلاعات لازم است. در بلاک‌چین امنیت بسیار بالاست.
در سال ۲۰۱۷، شرکت IBM ادعا کرد که سیستم‌های مبتنی بر بلاک‌چین می‌تواند به طور کلی صنعت بیمه را دگرگون کند، و به‌طور خاص روی تشخیص وجلوگیری از کلاه‌برداری اشاره کرد. همینطور بلاک‌چین با حفظ یکپارچگی دارایی صاحبان مشاغل می‌تواند از جعل، رزرو چندگانه، تغییر سند و قرارداد بدون اطلاع یکی از طرفین، جلوگیری کند. همچنین این فناوری برای مدیریت فناوری بسیار مناسب است.
در همین راستا یک شرکت معتبر بیمه‌ای واقع در زوریخ آلمان میگوید: بلاک‎چین با ایجاد یک پایگاه‌داده مناسب، بین ا‌لمللی و هم‌راستا با صنعت مورد نظر می‌تواند نشانه های احتمالی کلاهبرداری در بیمه را تشخیص دهد و این موضوع گام مهمی در صنعت بیمه است. همینطور در کلاه‌برداری‌هایی که با جعل هویت صورت می‌گیرد بلاک‌چین بسیار پرکاربرد است. نظراتی هم برای بررسی تاریخ وقوع تصادف و صحت آن و همین‌طور گزراش‌های پلیس، توسط بلاک‌چین مطرح شده است.
به این ترتیب قراردادها و خسارات می‌توانند در بلاک‌های زنجیره‌ای ثبت شوند و اطمینان حاصل شود که خسارات در نظر گرفته‌شده معتبرند یا خیر،یا آیا گزارشات متعدد برای یک حادثه رد شده‌اند یا خیر. علاوه بر این، وجود قراردادهای هوشمند این اطمینان را به بیمه‌گران می‌دهد که پرداخت خسارت با در نظر گرفتن همه عوامل مورد تایید بیمه‌گر و بیمه‌شده خواهد بود.

منبع: insurancebusinessmag

By | ۱۳۹۷-۴-۱۷ ۱۰:۱۸:۳۳ +۰۰:۰۰ ۱۷ تیر ۱۳۹۷|Categories: بلاگ|Tags: , , , |بدون ديدگاه

ثبت ديدگاه